Finantarea educatiei Invatamantului Superior
Generalitati privind LEN
- Invatamantul este “gratuit”;
- Statul poate sprijini invatamantul superior particular acreditat;
- Finantarea in functie de clasificari;
- Finantarea formei de invatamant cu frecventa;
- Evitarea dublei finantari;
- Finantarea mobilitatilor;
- Stimularea formarii de consortii universitare si stimularea excelentei;
- Raspunderea publica.
Principalele tipuri de finantare prevazute de Legea Educatiei
- Finantarea de baza;
- Finantarea complementara;
- Finantarea suplimentara (a excelentei);
- Fonduri pentru obiective de investitii;
- Fonduri pentru dezvoltarea institutionala;
- Fonduri pentru incluziune;
- Fonduri pentru burse si protectie sociala a studentilor;
- Venituri proprii;
I. Finantarea de baza
In mod clasic cuprinde:
- Cheltuieli de personal (CP):
– salarii, CAS, somaj;
– deplasari interne si internationale.
(In contractul institutional se stabileste fondul maxim de salarii pentru institutia de invatamant.)
- Cheltuieli materiale (CM):
- cheltuieli de intretinere si gospodarire;
- cheltuieli pentru materiale si prestari servicii cu caracter functional;
- obiecte de inventar;
- reparatii curente;
- carti si publicatii;
- perfectionare personal, protocol, protectia muncii, etc.
- In cazul finantarii de baza exista o serie de pasi premergatori finantarii:
- La nivel central;
- La nivel national;
- La nivelul universitatilor (intern);
ETAPA I: Nivelul Central
– La propunerea ARACIS, MECTS adopta cifra de scolarizare in functie de:
– Domeniu;
– Ciclu de studiu;
– Limba de predare;
– La propunerea CNFIS, MECTS adopta lista domeniilor prioritare;
– MECTS acorda o proportie din cifra de scolarizare per domeniu, ciclu si limba de predare domeniilor prioritare.
– La propunerea CNFIS, MECTS stabileste numarul de studenti echivalenti, tinand cont si de cifra de scolarizare aprobata.
– Numarul de studenti echivalenti sunt stabiliti per domeniu, ciclu de studiu si limba de predare tinand cont de :
– Coeficientii de echivalare pentru fiecare ciclu, forma de studiu si limba predare;
– Coeficientii relativi de cost per domeniu.
- Universitatile pe baza standardelor propuse de catre CNFIS tinand cont de coeficientii de echivalare fac o propunere de cost mediu per student echivalent.
- Aceasta propunere fundamenteaza si valoarea taxelor de studiu stabilite de universitate.
- Costul Mediu per Student Echivalent:
- Per domeniu;
- Per ciclu de studiu;
- Per limba de predare;
- Valoarea grantului per student echivalent tinand cont de coeficienti de echivalare si de cost.
ETAPA II
- Are loc evaluarea programelor de studiu si ierarhizarea lor.
- Are loc clasificarea universtitatilor pe 3 categorii:
– Universitati centrate pe educatie
– Universitati centrate pe educatie si cercetare
– Universitati bazate pe cercetare avansata si educatie
- Finantarea universitatilor se va face in functie de aceste clasificari si ierarhizari, insa metodologia inca nu este stabilita.
ETAPA III
- La nivelul universitatii
– Universitatea poate decide modul in care sunt utilizate granturile alocate de MECTS pentru programele de licenta si master.
– Pot fi atribuite integral pentru acoperirea costurilor de scolarizare ale studentilor sau partial in functie de criteriile stabilite de universitate.
II. Finantarea complementara
- Cuprinde fonduri destinate pentru:
– Subventii pentru cazare si masa;
– fonduri alocate pe baza de prioritati pentru dotari, investitii si reparatii capitale;
Fonduri alocate pe baze competitionale pentru cercetarea stiintifica universitara.
III. Finantarea excelentei
- Finantarea suplimentara
- Se acorda universitatilor de stat si particulare pentru a stimula excelenta institutiilor si a programelor de studiu.
- Suma la nivel national reprezinta 30% din suma alocata la nivel national pentru finantarea de baza.
- Se realizeaza pe baza criteriilor si standardelor de calitate pentru fiecare universitate si fiecare domeniu de studiu, conform rezultatelor evaluarii in vederea clasificarii si ierarhizarii.
III. Finantarea excelentei
- Finantarea suplimentara
- Fondurile sunt utilizate in mod autonom numai pentru imbunatatirea calitatii academice a predarii, invatarii si cercetarii.
- Rectorii prin contract aloca banii spre departamentele si structurile cele mai performante din universitate.
Finantarea excelentei
2. Finantare preferentiala
- se acorda programelor de stiinte si tehnologii avansate care se desfasoara in limbi de circulatie internationala;
- Se acorda pentru doctoratele in co-tutela cu universitati de prestigiu din strainatate;
- Se acorda conform propunerilor CNFIS.
Finantarea excelentei
3. Sprijinirea excelentei individuale.
Formele de sprijin pentru cadrele didactice, studentii si cercetatorii cu performante exceptionale includ:
- Granturi de studii sau de cercetare la universitati din tara sau strainatate acordate pe baza de competitie.
- Granturi pentru efectuarea si finalizarea unor cercetari, inclusiv a tezei de doctorat.
- Aprobarea unor rute educationale flexibile, care permit accelerarea parcursului de studii universitare.
- Crearea de instrumente si mecanisme de sustinere a insertiei lor profesionale in tara, astfel incat sa valorifice la nivel superior atat talentul, cat si achizitiile realizate prin formare.
Finantarea excelentei
4. Fonduri pentru programe de excelenta
- Statul poate finanta programe de excelenta in cercetare si educatie pentru orice categorie de universitati.
- Programele de excelenta se stabilesc pe baza evaluarii pentru ierarhizarea programelor de studiu, in cazul licentei si a masterului, si pe baza competitiei organizate pentru doctorat.
IV. Fonduri pentru dezvoltarea
institutionala
- Se acorda prin contract institutional.
- Se acorda pe baza competitionala, pe criterii competitive bazate pe standarde internaţionale.
- Se acorda celor mai performante institutii de invatamant superior din fiecare categorie.
(Procurarea de noi echipamente de laborator/ Dezvoltarea de laboratoare si centre de invatare si predare interactiva/Resurse de informare/Investitii in constructii/Dezvoltarea de facilitati pentru studenti)
V. Fonduri pentru incluziune, burse şi protecţie socială a studenţilor
- Se alocă pe bază competiţională.
- Se alocă în funcţie de numărul de studenţi cu frecvenţă, fără taxă.
- Bursele de performanţă sau de merit au scopul de a stimula excelența.
- Bursele sociale au scopul de a susţine financiar studenţii cu venituri reduse.
- Cuantumul minim al burselor sociale se propune anual de către CNFIS ţinând cont că acestea trebuie să acopere un minim de masă şi cazare.
– Fondul de burse poate fi suplimentat din venituri proprii extrabugetare.
VII. Venituri proprii
– Dobanzi
– Donatii
– Sponsorizari
– Taxe:
- depasirea duratei de scolarizare prevazuta de lege,
- admiteri, inmatriculari, reinmatriculari,
- repetarea examenelor si a altor forme de verificare, care depasesc prevederile planurilor de invatamant.
- pentru activitati neincluse în planul de invatamant, conform metodologiei aprobate de senatul universitar
- inscriere pentru organizarea si desfasurarea admiterii
- Documente care sa releve echivalarea de diplome, credite
– Alte surse