Înțelege Europa (București)

0

În perioada 30 martie – 1 aprilie a avut loc proiectul “Înțelege Europa”, organizat în București de Asociația Studenților din Facultatea de Știință și Ingineria Materialelor (ASFSIM), coordonat la Nivel Național de către Societatea Studenților Europeniști (SSE) din Cluj Napoca și în parteneriat cu Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR)

În București proiectul s-a desfășurat în Colegiul Național “Gheorghe Lazăr” și în Liceul Teoretic “Mircea Eliade” și a constat în prezentări despre istoricul UE, simboluri și valori specific europene, avantaje și dezavantaje ale integrării în cazul României, criterii de aderare, posibilitatea de muncă în ONG-uri, posibilitatea scrierii de proiecte într-o manieră interactivă, oportunitățile educaționale, drepturile și obligațiile de cetățeni europeni.

Scopul proiectului a urmărit familiarizarea tinerilor cu informații ce privesc viitoarea aderare a României la Uniunea Europeană, implicarea activă a acestora prin conștientizarea avantajelor și dezavantajelor integrării României, drepturilor și obligațiilor de cetățeni europeni.

Obiective:

Prin realizarea proiectului “Înțelege Europa” avem în vedere nevoile existente la nivelul tinerilor de liceu în ceea ce privește cunoștințele lor despre Uniunea Europeană, respectiv integrarea României la 1 ianuarie 2007 în spațiul comunitar. Astfel, identificând nevoile, am stabilit că obiective ale proiectului:

– Trezirea interesului elevilor din clasele a X-a și a XI-a în ceea ce privește stadiul în care ne aflăm referitor la aderarea la uniunea Europeană, ce mai avem de făcut pentru ca aderarea să ne aducă cât mai multe avantaje. În acest sens, îi vom determina să-și dea seama de faptul că aderarea României la Uniunea Europeană nu este doar o chestiune politică, ci în primul rând una care va afecta societatea ca întreg, din care fac parte și ei și familiile lor;

– Conștientizarea elevilor despre faptul ca ei joacă un rol important în societatea civilă și că e necesară o cât mai bună pregătire și informare a lor despre ceea ce înseamnă și ceea ce presupune spațiul comunitar, uniunea economică și uniunea politică ( ca obiectiv încă neatins!). În realizarea acestui obiectiv le vom oferi elevilor informații privind drepturile și beneficiile lor ca viitori cetățeni europeni;

– Îmbogățirea cunoștințelor elevilor despre Uniunea Europeană ( istoricul formării Uniunii Europene, instituții, simboluri, valori), despre aderarea României la Uniunea Europeană (avantaje/ dezavantaje, clauze de salvgardare, valori românești vs valori europene, îndeplinirea acquis-ului comunitar, raportul de țară pe 2005). Pentru realizarea obiectivului vom desfășura ore de câte 100 min, structurate pe două părți, o parte acordată informațiilor despre UE, iar cea de-a două parte dedicată discuțiilor despre România vizavi de UE;

– Lămurirea elevilor cu privire la UE, încercând în acest sens să desfășurăm ore interactive, pentru ca elevii să ne pună întrebări, să ne răspundă la întrebări pentru a putea observa nivelul lor și pentru a putea apoi să le clarificăm orice nedumerire;

– Lărgirea sferei de cunoștințe și la nivelul familiilor elevilor, considerând în acest sens faptul că elevii vor povesti acasă ceea ce s-a discutat la ore, trezind astfel și interesul părinților despre situația actuală a României vizavi de Uniunea Europeană.

Rezultate:

În urma desfășurării proiectului “Înțelege Europa”, s-a urmărit o mai bună pregătire a tinerilor ca viitori cetățeni europeni, ținând cont de faptul că ne aflăm în ultimul an premergător integrării. Cunoscând situația elevilor de liceu, și anume lipsa surselor de informare în școală datorită lipsei din programă de învățământ a unei discipline cu specific european (și noi suntem proaspeți absolvenți de liceu și ne-am confruntat cu aceleași probleme), ne-am propus să le oferim posibilitatea de a cunoaște cât mai multe lucruri despre tot ceea ce ține de UE și România ca viitor stat membru UE. Elevii au beneficiat de serviciile noastre (dobândirea de informații…) și au putut să-și lămurească orice nedumerire cu privire la tema de discuție, primind informații selectate deja, pentru o cât mai bună cunoaștere a subiectului.

Proiectul a fost coordonat de Alina-Simona Popescu din partea SSE Cluj Napoca și de Anton Budici din partea ASFSIM București.

Share.

Leave A Reply