ANOSR a dezbătut finanțarea învățământului superior în Austria!

0

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România a participat la un schimb de experiență pe tema finanțării învățământului superior. Proiectul are ca principal obiectiv creșterea nivelului de informare și conștientizare a efectelor asupra studenților ale sistemelor de finanțare ale învățământului superior din Europa.

În cadrul exchange-ului au fost 6 țări participante (România, Austria, Finlanda, Spania, Lituania, Olanda) și discuțiile s-au axat în principal pe sistemul de învățământ din Austria și sistemele de finanțare ale învățământului superior din țările participante. Din țară noastră a participat Cristi Popescu, membru în Comisia Educațională ANOSR.

Organizația gazdă a evenimentului a fost Federația Națională a Studenților din Austria (Österreichische Hochschülerinnen- und Hochschülerschaft) și s-a ocupat de organizarea workshop-urilor pe teme educaționale, dar și de tot ceea ce a însemnat timp liber al participanților. Pe lângă mecanismele pe care statele le folosesc pentru a finanța învățământul superior, au fost atinse și subiecte ca educația – bun public, influența indirectă a bugetarii în problemele legate de gen sau diferite proteste care s-au desfășurat în Europa în ultimii ani.

Participanții au putut identifica diferențe majore între sistemele de finanțare ale învățământului superior din țările participante, de la “student basket”-urile lituaniene prin care finanțarea nu se face per universități, ci direct per studenți, până la finanțarea aprobată în urma negocierilor directe dintre minister și fiecare rector în parte în cazul Austriei. Totodată, diversitatea surselor de finanțare a fost ușor de observat – dacă în cazul celor mai multe țări participante (România, Austria, Olanda, Lituania, Letonia) principala sursă de finanțare este Guvernul, în cazul Finlandei finanțarea universităților vine în proporție de 55% din fondurile administrației locale, iar în cazul Spaniei procentul ajunge la 80%.

Dezbaterile pe tema diversității sistemelor educaționale nu s-au rezumat doar la sistemele de finanțare, ci și la aspecte care îi privesc în principal pe studenți. În majoritatea țărilor de proveniență a participanților, existența federației naționale a studenților și a organizațiilor studențești locale este stipulată prin lege, România fiind una din puținele țări în care acestea s-au născut doar din pure inițiative ale studenților. De exemplu în cazul Austriei legea specifică foarte clar faptul că fiecare student austriac este membru în federația națională a studenților și în organizația locală din universitatea în care studiază. Mai mult, acesta trebuie să plătească semestrial o cotizație de 17 euro care se adăugă bugetelor organizațiilor.

O altă temă atinsă a fost și modul în care se realizează alegerile de rectori. Dacă în majoritatea statelor participante participarea studenților la procesul electoral se realizează prin studenții reprezentanți, în cazul Spaniei toată comunitatea academică are drept de vot, prin urmare toți studenții își pot manifesta dreptul de a-și alege rectorul.

Pe lângă diferențele majore pe care participanții le-au discutat, aceștia au creionat caracteristicile unui sistem de finanțare perfect, au dezbătut criteriile pe baza cărora ar trebui să se facă finanțarea, cine trebuie să participe la finanțarea educației și efectele sistemelor de finanțare asupra studenților. Proiectul a fost finalizat printr-un document care a fost realizat în totalitate de participanții exchange-ului în care aceștia au prezentat în detaliu principalele caracteristici pe care ar trebui să le aibă orice sistem de finanțare din Spațiul European al Învățământului Superior.

Acest eveniment face parte din proiectul Financing the Students’ Future al Organizației Europene a Studenților, proiect prin care se conturează politicile studenților în privința finanțării învățământului superior la nivel european.

 

Share.

Leave A Reply